Å misse ein nær venAv Bottolv Elvetun, Transportkompaniet
|
|
Det tyngste opplevinga i Tyskland var bilulukka der Skrede miste livet. Eg var kamerat med Skrede, eg hadde han i senga ved sida av meg. Eg røykte ikkje og ikkje drikk eg, han tok ein sigarett for veka og drakk kanskje eit ølglas for veka. Det var ein tredjemann med i same laget og han hadde same innstillinga som oss, han heitte Håkon Bleken, han er berømt no som teiknar og målar. Skrede og eg var på same rommet i Noreg òg, men då var me 8 mann på same rommet so der var det mykje trongare. Me var såleis saman under heile tenesta, men det var i Tyskland me vart kjende for alvor. I rekruttida var me so mange saman og tida var meire fastlåst. Dette endra seg då me kom til Tyskland, der var det som me gjekk inn i eit arbeidsforhold med arbeidstid og fritid. Ikkje var me innstilt på noko tull og arbeidet vårt var heller ikkje slik at det innbaud til festing og rangling, me hadde gjerne turar på ein 15-20 timar føre oss, difor vart me gjerne sitjande på romet og fekk tid til å verte kjende. Eg er overtydd om at hadde han fått levt, so ville me ha vorte verande vener for heile livet. |
Trafikkulukke ved grensa mellom Tyskland og Danmark,
der ein norsk soldat, Skrede, miste livet. (Bottolv Elvetun, Transp. kp.)
PosthentingDet var meininga at me skulle starta i 5-6-tida om morgonen dei dagane me skulle til Padborg etter post. Men me stakk gjerne avgarde straks etter midnatt køyresetelen lydde på dato, ikkje på klokkeslett. Det var om å gjera å koma seg fram til Danmark så tidleg som mogeleg. Der budde me i ein Røde Kors-leir som dansk Røde Kors dreiv, det var to gamle trivelege damer som dreiv han. Me skulle ha maten hos dei, men det var å gje dei nokre kroner og so kjøpte dei inn egg og flesk ekstra. Det var nokre som prøvde seg på å kappeta speilegg, eg trur den eine greidde eit par og tjue medan den andre måtte gje seg på ein fjortan - femten! So var det til å sova til det leid ut på ettermiddagen eller til i kveldinga. Då tok me bilen og køyrde til Sønderborg, der var det eit sjukehus med tilsvarande damer og der hadde me ein fast restaurant der me vart verande heile natta. Så køyrde me attende til Padborg til den tid me skulle lasta inn posten og starta turen attende! Det vart ein 4 - 5 timars søvn den dagen me kom til Padborg, etter måltidet med egg og flesk, men sidan gjekk det i eitt til me var attende i Northeim. PermisjonenMe hadde velferdspermisjon i ei veke og eg gjorde som mange andre, eg tok min i Danmark. Eg må tilstå at eg utnytta denne permisjonen og tok skikkeleg tjuvperm i tillegg. Me var to stykke som reiste saman til Danmark og ingen av oss hadde lyst til å reisa nedatt. Eg var so heldig at eg nett hadde fått nokre pengar heimanfrå, so eg var noko betre stilt. Me la pengar til side slik at me hadde til togbilletten til Padborg og so var det det store spørsmålet: Kven køyrde postbilen? Var det pålitelege folk so var det greitt, var det upålitelege so var det berre å liggja over i Padborg og ikkje gje seg til kjenne. Me var skikkeleg heldige, det var pålitelege folk på postbilen so me kom inn att i leiren utan at nokon viste om det, gravlagde mellom postsekkene. Eg strekte permisjonen so istaden for å vera i Danmark i ei veke, so vart eg der nesten 14 dagar og permisjonssetelen har eg ein eller annan stad den dag i dag. Mange reiste ikkje lenger vekk enn til Sønderborg eller Aalborg, men me var i København og budde på Vesterbro kaserne, me hadde det godt der. Du veit, dette var det ikkje råd å gjera utan at offiserane såg gjennom fingrane med det. Eg var ikkje den einaste som gjorde det på denne måten. Kosthaldet.Korleis eg opplevde kosthaldet i leiren? Jo, det skal eg seia deg, hadde ikkje eg fått noko pengar heimanfrå so eg fekk kjøpa noko attåt den tida eg var på rekruttskulen, so hadde eg svolte bokstaveleg heilt i hel! Der var det so dårleg med kosten, serleg middagen, at du ville ikkje tru det. Me sat tolv rundt bordet og fann me ei eller tvo etande poteter i det som skulle vera til heile bordet, so var me heldige! Og roten fisk! Det var rett og slett nifst. Det var rett frå middagsbordet og til kafeen. Der fekk me kjøpt brødmat so eg vil seia at eg overlevde på det eg fekk heimanfrå. |
Eit par episodar:Me køyrde og personell frå heile brigaden som skulle til Danmark. Då var me som regel 2 og 3 bilar saman og fem sjåførar på tre bilar. Ein gong fekk eg ein fenrik med meg i bilen og det var ein skikkeleg dritstøvel. Me hadde våre faste stopp der me hadde våre kvilepausar. Det var ein vane me hadde at før me gjekk ut av bilen so stakk me magasinet under bandolæret og maskinpistolen på aksla. So spør han kvifor eg gjekk og gjorde meg til på denne måten og so peikte han på maskinpistolen min. Eg går aldri ut av bilen utan at eg gjer det på denne måten, sa eg og so la eg til noko om at var ikkje han her som okkupasjonssoldat? Men her finst då ikkje ein tyskar og ingen ting å skyta på, innvende han. Jau, sa eg, der er ei kråke, ho sat vel so ein 40 - 50 meter frå oss. Men den greier du ikkje skyta med ein maskinpistol, sa han. Eg slær i magasinet, set han på automat og skyt frå hofta. Jordspruten sto rundt kråka og det var jo berre fillene att av henne! Situasjonen i 1948Du veit det var spennande tider for oss som var i Tyskland i denne tida. Ein episode eg høyrde om som gjekk føre seg mot sonegrensa til russarane, var at dei samla ei mengd med lastebilar og monterte 12 millimeter mitraljøser på dei, det var eit hol i taket over passasjersetet for denne monteringa, og ladde dei med skarpt. Bilane vart køyrde i kolonne sørover langs grensa. Vegen dei køyrde på bøygde av frå grensa noko lenger sør og då dei kom inn att i landet nokre kilometer, køyrde dei nordover att og inn att til grensa der dei starta første gongen. På denne måten såg det ut som ein samanhengande kolonne på veg sørover langs grensa. Historien om han som fekk øydelagd føtene sine
|