DEN NORSKE TYSKLANDSBRIGADEN: |
Våren 2003 er det 50 år sidan dei siste norske soldatane kom heim att til Norge etter å ha delteke i vakthaldet av den vestre delen av Tyskland etter at verdskrigen var slutt i 1945. I åra 1947 1953 hadde då ca. 50.000 norske soldatar delteke i denne tenesta, og ca. 5.000 var vestlendingar. Av desse var ca. 100 frå Kvam. Kvar kontingent (Brigade) var på ca. 3.000 mann. Dette var ein avtale som var ingått mellom Storbritannia og Norge allereide midt under verdskrigen, og som det Norske Storting slutta seg til ved vedtak 14.mai 1947. Dei norske styrkane skulle vera underlagt Britisk komando. Britane stillte og alt nødvendig materiell og utstyr til disposisjon. Dette inkluderte og alle leirane som dei norske mannskapa.hadde behov for. SONEKART Tansporten til Tyskland gjekk med troppetransportskipet KNM "Svalbard". 5. oktober 1952 gjekk så avdelinga vår i land i Flensburg. Me vart innkvarterte i "Hegra" leir som visstnok var eit namn som vart brukt på alle hovedleirane for feltartilliriet gjennom heile brigadetida. Dette var nok var nok som eit minne om dei harde og lange kampane om Hegra Festning i 1940. Leiren låg i eit bustadområde på eit høgdedrag midt i Flensbug tett opp til danskegrensa. Søndagskledde framfor kaserna i Hegra leir Sjølv no 7 år etter at krigen var slutt, var det mykje arbeidsløyse, og og noko fattigdom i området. Industri og andre verksemder var enno ikkje komne ordentleg i gjenge. I mange år før og under krigen hadde nok mykje vore retta mot dei militære aktivitetane. Schleswig-Holstein hadde i tidlegare tider tilhøyrt Dannmark. Prins Carl, vår seinare kong Haakon var fødd på slottet Glygsburg, rett utanfor sjølve byen. Mange snakka godt dansk og det var danske skular i byen. Dei frå sivilbefolkninga som me kom i kontakt med var i hovudsak vennlege og greie å ha med å gjera. Som ein del av dei Britiske styrkane, fekk me soldaløna vår, ca. kr.3,50 pr dag, utbetalte i Britiske militærpengar, pund, shilling og pence. Desse kunne berre brukast inne i leiren og på stader der Britiske militære hadde tilhald, t.d. kantiner, Live Center o.a. Mangelen på tyske mark var alltid stor. Dei fleste av soldatane ynskte gjerne å kunne kjøpa noko av det som kunne vera verdt å ta med seg heim . Ein del brukbare varer var byrja å koma i butikkane. Fotoapparat sto høgt på mi ønskeliste. Dette vart kjøpt delvis med "medbrakte" pengar Kvar 14.dag fekk me tildelt 2 kartongar med sigarettar.som oftast då norske South State. Dette var relativ lett omsetleg vare hjå "tuskhandlarane" som om kveldane heldt til rundt leiren. Eg trur desse var flyktningar , som tente nokre mark på denne ulovlege "tuskhandelen". Så snart politiet synte seg, rømde dei unna. Prisen var no komen ned i under 10 mark pr. kartong. Litt av rasjonen gjekk og til eige forbruk, så det vart ikkje så mykje mark av denne handelen. Når ein innimellom gjekk ut i byen for å ta eit par glas øl, gjekk det og med nokre mark. Mannskapa i LMV III LMV sin verkstad i Flensbug I slutten av november månad reiste me saman med bataljonen til Munster Lager, eit øvingsfelt på Lynerburger Heide litt sør for Hamburg, og låg der nokre veker. Bataljonen skulle driva skyteøving med kanonene. Eg hugsar godt ein spesiell episode derifrå. Me hadde med oss nokre av dei tyske reparatørane frå verkstaden i Flensburg. Ein dag skulle ein av desse lodde eit hol i bensintanken på ein motorsykkel. Han demonterte tanken , sette den på verkstadgolvet, opna påfyllingsloka, kveikte sveisebrennaren og stakk denne ned mot eit av dei opna tankloka. Alle me andre som såg dette sprang vetskremde og bannande ut gjennom verkstadporten som heldigvis sto open. Nett med det same kom feltpresten opp til verkstaden. Me vart noko flaue grunna banninga. Den tyske reparatøren berre smilte og kunne fortelje oss at det ikkje var nokon fare med denne metoden. Han skulle berre brenne ut gassen i tanken før han kunne lodde holet. Han hadde vore flymekanikar ved Lenigradfronten under krigen og sa at det var slik dei gjorde når dei skulle lodde att skothol i bensintankane på flya. Til og frå Munster Lager køyrde heile bataljonen i kolonne. Kolona var ca. 10 km. lang. Avstanden mellom Munster lager og Flensburg var ca. 270 km. me brukte ein dag kvar veg. "Sovesalen" vår på Senner Lager I månadskiftet februar-mars fekk eg så 10dagars permisjonen. Det var fleire turtilbod å velje mellom. m.a både Paris og Roma, men det var økonomien som var avgjerande. Sjølv valde eg ein mellomting. Skiferie i Østerrike, Bad Hofgastein i Tirol. Det tok vel eit døger med tog frå Flensburg til me var framme på hotellet i Bad Hofgastein . Me skifta tog i Hamburg, og fekk der oppleve den for oss enormt store Hamburger Hauptbahnhof. Bad Hofgastein ligg i eit dalføre der det var vinter og skiføre på skuggesida og vårleg med sauebeiting på solsida. 6 kilometer lenger inne i dalen ligg den meir kjende feriestaden Badgastein. Det vart 10 ugløymande feriedagar. Varmt om dagen men kaldt om kveldane. Då måtte me på med "Anton", frakken. På heimvegen skifta me tog i Salzburg, og fekk der nokre timar til å vandre rundt i denne gamle Mozartbyen. Alt hadde vore vel tilrettelagt av "Velferden". Mozart på sokkel iSalzburg Vel heimkomne var LMV med bataljonen på nokre dagars øving i eit område nokre mil nord for badebyen Eckernførde. Me låg då i telt inne på eit gardstun, og vart svært gode vener med ungane i den vesle grenda. Dei stima rundt oss om dagane. Eg sende nokre bilete til dei frå opphaldet der på garden, og fekk fleire brev att. Bonden dreiv og ei lokal Beerstube. Ein kveld me sat inne der, eg trur det måtte vera 7. mars, kunne kroverten fortelje at det var meldt over radioen at Stalin var død. Me vart populære mellom ungane Etter denne korte manøveren vart det ei travel tid for oss på verkstaden i Flensburg. Køyretøya skulle klargjerast for heimtur til Norge, og måtte då tilpassast norske krav m.a. med blink- og bremse lys. Det vart mange turar for meg med jeepen til Sleswig på hovedlageret for å hente deler. Kranvogna vår måtte kappast ned for å koma under norske brueer. Norge hadde etter avtale overteke alt materiellet som Brigaden disponete, og dette skulle då køyrast heim. Norge hadde og gjort avtale med Dannmark om gjennomkøyring og utskiping. KNM "Svalbard" Første bilkolonnen på ca. 60 køyretøy drog frå Flensburg lørdag 11. april. Dagsturen gjekk fram til Viborg i Dannmark der me vart innkvarterte i ein dansk militærleir. LMV 111 skulle vare att i leiren så lenge som heimkøyringa pågjekk. Ei kolonne pr dag. Når kolonna kom til Viborg ut på dagen, var det vår jobb å hjelpa til med parkering, opptanking av drivstoff og eventuelt føreta enklare reparasjonar for å få køyretøya vidare dagen etter til ei av ferjene nord i Dannmark. Stundom måtte bilar slepast nordover. LMV III hadde ansvaret for slepinga til midt på brua i Ålborg, der eit LMV stasjonert lenger nord tok over. Det vart såleis mykje fritid på oss desse tre vekene me var stasjonerte i Viborg , og kunne på dagtid fram il kolonna kom reisa litt omkring. Me hadde høve til å nytte Jeep-en til turar i distriktet. Den danske velferdsoffiseren hadde og ein del tilbod til oss. Med Jeep-en på tur til Århus 30. april drog me saman med siste kolonna til Hirthshals der me om kvelden køyrde om bord i ferja "Peter Weesel." Om bord på ferja møtte eg på Helge Fosso frå Øystese som hadde vore sjåfør for brigadesjefen. |