Orkney – norske krigsgraver

 

I løpet av ett døgn – den 27.januar 1940 - ble fire skip torpedert av den tyske ubåten U-20 sørøst for Orknøyene. Det var to norske og to danske skip, og tapene i menneskeliv ble store. I alt døde 65 mann denne dagen etter torpedering .

På havet var det ubåtkrig, også mot nøytrale skip.

 

På Orknøyene er det ca 20 norske krigsgraver – de fleste av dem fra tidlig i 1940, før Norge var kommet med i krigen. Fire av de gravlagte ble aldri identifisert, og på gravstøtten står bare: Til minne om fire ukjente norske sjømenn som hviler på denne kirkegård”.

Mange flere gikk ned med sine skip og ble aldri funnet.

 

Bergensbåten D/S ”Hosanger” var på 1.571 brutto register tonn og hadde en besetning på 18. Skipet som var eid av Westfal-Larsen & co var i ballast på reise fra Gøteborg, via Tananger til Leith i Scotland. Om kvelden den 27.januar 1940 ble skipet torpedert av U-20 i en posisjon omtrent 15 n.mil sørøst av Orknøyene. En eneste av mannskapet – Magnus Sandvik - ble etter 15 timer reddet i live fra en flåte av en britisk destroyer.

 

I følge sjøforklaringen som ble holdt i Bergen den 14.februar 1940 seilte ”Hosanger” med tente lanterner, hadde de norske farger malt på siden, og flagget akterut var opplyst med en elektrisk sol. ”Hosanger” seilte ikke i konvoy, men det ble observert en båt som fulgte etter med omtrent samme fart. Det var trolig D/S ”Faro”.

 

Kapteinen og fire andre av mannskapet ble gravlagt i Kirkwall. To av de ukjente kan også være fra mannskapet på D/S Hosanger. The Commonwealt War Graves Commission har notert at to av de ukjente sjømenn var fra ”Hosanger” eller ”England”

 

Den tyske ubåten senket tre andre skip den samme dagen:

  • Den danske 2.319 tonn ”England” - 20 døde, 1 reddet
  • Den danske 2094 tonn ”Fredensborg” – hele mannskapet på 20 døde
  • D/S ”Faro” - 8 døde.

 

D/S Faro av Oslo på 844 gt var i ballast på reise fra Sarpsborg til Methil og ble torpedert og senket 15 n.mil sørøst for Copinsay på Orknøyene[i]. Vraket drev i land nær Copinsay den følgende dag. Åtte av mannskapet døde og 5 av dem er gravlagt i Kirkwall. I tillegg er det registrert at det ble gravlagt to ukjente sjømenn fra Faro.

 

Tidligere, i desember 1939, hadde U-20 bl.a. senket ”Føina” av Haugesund på 1.674 tonn. ”Føina” var i ballast fra Sarpsborg til Grangemouth da den ble senket nord for Scotland. Skipet forsvant uten spor og hele mannskapet på 18 mann omkom.

 

U 20 holdt det gående lenge. I 1943 ble båten forflyttet til Svartehavet og opererte ut fra Konstanza i Romania. Flåtebasen i Konstanza ble evakuert i august 1944 og U-20 ble senket av eget mannskap utenfor den tyrkiske kysten, og mannskapet ble internert av tyrkerne.

 

  

Krigsgravene blir husket.

 

Gravene fremstår som velstelte og vedlikeholdet hører inn under Orkney Islands Council.

Charles S.L:Millar BEM – fra Royal Britisk Legion i Kirkwall – har vist særlig interesse for de norske gravene og sørger for at det blir satt ut blomster ved passende anledninger. Han fortjener stor takk for sitt arbeid.

Også Orkney Norway Friendship Association har husket på krigsgravene med kransenedlegging 17de Mai. I 1994 var kong Harald og dronning Sonja på Orknøyene og det ble lagt ned kranser på de norske krigsgravene på St.Olaf Cemetary.

 

 

 

St.Olaf cemetary, Kirkwall:

(* viser at det foreligger bilde av gravstøtten. Gravnumrene går fram av arkivet etter krigsgravtjenesten)

 

Orkney Islands Council har ansvaret for denne store kirkegården som ligger i utkanten av Kirkwall og med utsyn mot Scapa Flow.

 

Adrian Bjaarstad, fra Fana

kaptein D/S Hosanger. 2-2-1898/27-1-40                gravplass 5-18a          *

Berget seg opp på en flåte,men frøs i hjel.

 

Thorvald Severin Rasmussen,

6-12-1908/ 27-1-40

Fra Bergen Styrmann D/S Hosanger                                    5-22a *

                                              

Arthur Meier Melkersen,

Fra Hadsel. 21-9-1897/27-1-40                                *

Maskinmester D/S Hosanger

 

Carsten Larsen,

Fra Laksevåg, Bergen Messegutt D/S Hosanger,

28-9-1916/27-1-40                                                   5-20b *

 

Søren Knutsen Nese 22-7-08/27-1-40                    *

Fra Neshavn,Tysnes

Byssegutt D/S Hosanger

 

Ukjent D/S Hosanger eller D/S England             5-22

            I følge The War Graves Commission

Ukjent  D/S Hosanger eller D/S England        5-22

 

Trygve Lund, 13-8-1897/ 28-1-40

Fra Tromøy

Maskinmester D/S Faro                                            5-24a *

 

Storm Louis Jensen,                                                5-24b *

2-11-1900/ 27-1-40

Fra Halden

Fyrbøter D/S Faro, Han seilte under begge verdenskriger.

  

Martin Anton Holmen, 24-2-21/ 27-1-40              5-26b *

Fra Skjeberg

Lettmatrros D/S Faro

 

Harry Camillo Lier,

15-2-1896/ 27-1-40

Fra Oslo. Stuert D/S Faro                                      5-26a *

 

Johan Brandvik,

18-1-1917/ 27-1-40

Fra Kristiansund. Messegutt D/S Faro                 5-28 *

            I Sjømennens minnehall i Stavern er navnet oppgitt til: Johan Oluf Bransvik.

 

Ukjent sjømann fra D/S Faro                             5-28

 

Ukjent sjømann fra D/S Faro                            5-28

The War Graves Commission har 10.mai 1952 registrert disse to ukjente som sjømenn fra “Faro”

 

Aleksander Treseng

Maskinmester D/S Hallfried

inntil han ble syk og døde 24.2 .40                         5-21a  

i Kirkwall

 

J.Gravesen, dansk D/S England 2-2-40              5-22b *

(opprinnelig registret som norsk av the War Graves Commission og ble gravlagt blant de norske)

 

Ottar Erling. Vabø

17-2-1905/8.mai 40

Fra Austrheim. Han var fyrbøter ombord i D/S Elna E av Bergen som var i Norge den 9.april. Skipet klarte å reise fra Bergen 4. mai 1940. og kom til Kirkwall 5.mai. Vabø var syk da skipet kom til Kirkwall og døde der 8.mai 1940.                                                                         5-23

D/S Elna E seilte i alliert tjeneste til mars 1941 da hun ble minesprengt.

 

N.Lydberg døde 4-2-41                                                5-27

           Registrert som norsk av the War Graves Commission, men det er sannsynligvis uriktig. Det har ikke lykkes å finne nærmere opplysninger.

 

Stian Hansen,                                                           *

11-8-1918/ 20-3-40

Fra Dypvåg. Matros på D/S Tora Elise

Skipet var på reise til England da det i Nordsjøen ble angrepet av tyske Heinkel fly den 20.mars 1940.

Tre mann ble drept og flere ble hardt skadd. Skipet var skadet, med bl.a. en åpen dekksluke, og det ble bestemt å sette kurs for Orknøyene. Med hjelp av en britisk tråler ble Tora Elise loset gjennom minefeltene og inn til Kirkwall. De tre omkomne ble gravlagt i Kirkwall 23.mars 1940. Etter reparasjoner forlot Tora Elise Kirkwall 24.mars og kom til Bergen 3 dager senere.

 

Anders Martin Gulliksen     2-6-1887/ 20-3-40      *

Fra Arendal.

Styrmann på D/S Tora Elise.

.

Berner Severin Berntzen      

15-11-1894/20-3-40                                       *

Fra Hisøy.

Førstestyrmann på D/S Tora Elise..

Berntzen ble truffet og drept mens han var på veg opp til broen.

 

Martin Sylte, soldat                                   5-30 *

Fra Øyer, 3-8-1907/ 6-5-40

Meldte seg til tjeneste 9.april 1940.

Ble såret under tysk bombeangrep i Norge. Under den britiske evakueringen fra Åndalsnes kom han om bord i et hospitalskip som brakte ham til Orknøyene, der han døde.

 

 

Flotta, Lyness Naval cemetary:

Gravplassen ligger på tidligere militært område på øya Flotta, Scapa Flow.

 

Ivar Jakobsen          

Fra Kongsberg. Sjømann f 4-3-13 d 5-3-41                        gravplass P-3-24. *

(På gravsteinen er navnet skrevet Ivar Jacobsen)

The War Graves Commission har 10.mai 1952 notert:

            R.Norg.Navy HMS “Queen Emma, Lyness Naval Cty. P-3-24”.

 

I følge “Våre falne” ble Jakobsen hardt såret da hurtigruteskipet D/S Mira ble senket av den britiske destroyeren “Bedouin” nær Svolvær 4.mars 1941 .

”Queen Emma” var et troppetransportskip som ble brukt under Lofotraidet i mars 1941. Det antas at Jakobsen ble brakt om bord i Queen.Emma som returnerte til Scotland. Det er opplyst at Jakobsen døde i Aberdeen.

HMS ”Queen Emma”.var tidligere en hollandsk hurtiggående ferje.som ble rekvirert av britene.

  

 

De som ikke ble funnet etter Hosangers forlis:

 

Førstestyrmann Daniel Dreyer, f 26-7-1893, Bergen

2.maskinist Albert Hansen Evjen, f 21-4-1902, Bergen

Matros Konrad Sverre Olsen Viksøy, f 28-2-1913, Tyrnevik

Matros Karl Eidesund, f 12-10-1909 i Sund

Lettmatros Fritjof Andreassen Flågøy, f 26-1 1919, Fjell

Jungmann Olav Andreassen Flågøy, f 11-11-1917. Storesund,Fjell

            Fritjof og Olav var brødre.

Dekksgutt Ole Rognaldsen, f f 25-3-1922, Alværstrømmen

Stuert Thorolf Angell Thorbjørnsen, f 5-11- 1903, Laksevåg

Donkeymann Lars Sjursen Lund, f 20-4-1915, Vossestrand

Fyrbøter Nils Larsen Sperrevik, f 5-4-1918, Lysekloster

Fyrbøter Olav Sigvart Skogen, f 6-6-1913, Holmeknappen

Fyrbøter Sæbjørn Færevaag, f 22-4-1914, Amlandsstø, Tysnes.

 

To av de ovennevnte kan være gravlagt i Kirkwall som ”ukjent sjømann”..

 

 

 

NTS nov 05

 

 

 

 

Kilder:

 

”Våre falne”

Sjøforklaring for ”Hosanger” i Bergen 14.februar 1940

Materiale fra Krigsgravtjenesten mottatt fra Riksarkivet

warsailors.com

ubootnet.com

 



[i] Den vesle øya Copinsay ligger 4 km øst for Mainland . Det gamle norske navnet var Kolbeinsey.